's Picture

Nordic.design är här

Postad av Johanna Andersson

Endags-konferensen som berörde allt ifrån tillgänglighet (kolla in Stark som plugin för att simulera färgblindhet i Sketch http://www.getstark.co/), inklusivitet i spel, behovet av designsystem när vi växer som organisation, vikten av att väcka känslor till hur en designar AI. Låter det intressant? Linnea Jernow (UX), Pelle Kjellqvist (AD), Emil Forsmarker (AD) och jag, Johanna Andersson, (UX) tog oss dit för en dos inspiration. Här kommer två nedslag som vi fann spännande att ta del av.

Populära designmyter som synats med Tobias Ahlin, Lead Experience Designer på Minecraft:

  • Många är vi som påbörjat vår karriär med att någon gång halka in på myten att ren minimalistisk design och enkel användarupplevelse står i konflikt med uttrycksfull och engagerande dito. Ommwriter är ett exempel som motbevisar detta (https://ommwriter.com/experience-test/).
  • Ju mindre friktion desto bättre. Men utan friktion går våra hjärnor på autopilot, vi bearbetar inte konsekvenserna som de val vi gör kan ge. Per Axbom höll förra året på UXLX ett brandtal för friktion, om du inte redan sett det kan du göra det här https://youtu.be/UGts7FGdICE
  • Vad en användare lyckas åstadkomma är viktigare än vad hen känner/upplever. Ta ett besök på en vårdcentral, att känna sig säker med att förstå hur en behandling ska gå till och att vi litar på att vi får rätt behandling är mycket viktigare än att vi går igenom hela proceduren snabbt med osäkerhet som följd.

Designa för AI med Tove Blomgren (Creative Director på Doberman) AI är här och nu. Det är en ny aspekt vi kan använda oss utav för att berika användarupplevelsen. Istället för att bli ännu en del som kan göra våra tjänster, produkter och hjälpmedel ännu mer komplexa och mer röriga kan det förenkla dem. Chatbotar är ett exempel som använts frikostigt, ibland för frikostigt. Det är viktigt att vi frågar oss om vår produkt berikas av det så att vi undviker att det bara blir en gimmick. Tove Blomgren tipsade därför om 5 saker att tänka på när du designar för AI:

  • Låtsas inte att AI:n är en människa - ”Design smarter machines, not dumber people”.
  • Behöver ditt gränssnitt verkligen en kaxig personlighet? - Leverera riktigt värde istället.
  • Föväxla inte CUI (conversational UI) med AI.
  • Försök inte gömma sömmarna - Lämna över kontrollen till användaren och var transparent.
  • Använd det inte bara för att det går - ”To help shape the future, you have to know where you want to go"

Kort och gott, våra uppdrag som designers är att värna om användare, leverera värde - inte features och att våga testa, ifrågasätta och lära oss och det är just den aspekten talen lyfter upp. Det som är sant idag behöver inte vara sant imorgon!

Tack och hej från oss.

PS. Missa inte vår nästa bloggpost, följ oss på Twitter!

Till startsidan