's Picture

Utvecklingsåret 2016

Postad av Peter Frey

Den här veckan drar det nya året igång på allvar och vi ser fram emot det med stor tillförsikt. För Expressen som helhet finns det många tecken på att 2017 blir ett kanonår. Exempelvis att Expressen har överlägset störst engagemang på Facebook, att vi har högst synlighet på Google, att annonsintäkterna ökar och att vi vinner marknadsandelar.

Även just för oss på utvecklingsavdelningen så ser det bra ut. Vi har många nya duktiga kollegor och vi har avklarat flera svåra tekniska migreringar. Samtidigt har vi under de senaste tre åren fräschat upp samtliga av Expressens digitala kärnprodukter vilka både fått ny teknisk bas och drastiskt förbättrade användarupplevelser.

När vi nu ser fram emot det år som nyss börjat gör vi det därför i ett läge där vi kan fokusera på att göra ytterligare förbättringar; bättre användarupplevelse och prestanda samt att skapa nya innovativa tjänster för våra användare. Allt för att dra vårt strå till stacken när Expressen satsar på att bli Sveriges största sajt för nyheter, sport och nöje.

I den här bloggposten tänkte jag dock inte blicka framåt utan istället summera det år som gått. Jag gör detta genom att berätta om några av de viktigaste produktlanseringarna och andra stora händelser. Häng med!

Videospelare och sportapp

2016 var året då Expressen på allvar inledde sin storsatsning på TV. Vi på Expressen Utveckling rivstartade året med att i januari förbättra samspelet mellan video och text i artiklar genom vår innovativa "Stickyspelare". Videospelaren låter användaren konsumera video och text samtidigt genom att följa med användaren när hen läser artikeltexten.

Sport har alltid varit en viktig del av den klassiska kvällstidningsjournalistiken. För att lyfta fram Expressens fantastiska sportjournalistik och förenkla för de som verkligen vill grotta ned sig i sportnyheter lanserade vi i februari appen SportExpressen till iOS och Android. Till en början var appens funktionalitet ganska enkel men senare under året utökades den gradvis med rikare funktionalitet.

I dag är SportExpressen en app som, utöver att presentera de senaste sportnyheterna, låter användaren personalisera vilka pushnotiser denne vill ha samt skapa ett personligt nyhetsflöde genom att användaren själv får välja vilka idrottslag hen är intresserad av.

I februari inträffade också 30-årsdagen av mordet på Olof Palme. Detta uppmärksammade Expressen genom att vårt Quickshot team skapade en av de mest pedagogiska, berörande och inte minst snygga digitala publiceringar jag någonsin skådat: "Palmes sista steg". Läs mer om Quickshot teamets arbete med publiceringen här och, om du inte redan har gjort det, titta på den här (den gör sig allra bäst i mobilen!).

Årets dagstidning, ny mobilsajt och mera TV

Som vi tidigare berättat om påbörjade vi 2014 en resa mot en ny teknisk arkitektur. Ett stort monolitiskt system som gjorde allt skulle bytas ut mot mindre, mer specialiserade applikationer och våra sajter och tjänster skulle hämta sitt data från API:er. Under 2014 lanserade vi de första sajterna med den nya arkitekturen i form av Expressen.se för surfplattor samt viralsajten Omtalat. Under 2015 började vi flytta befintliga sajter och först ut var Expressen.se för vanliga datorer.

I mars 2016 tog vi det sista stora klivet över på vår nya arkitektur då vår nya mobilsajt lanserades. Utseendemässigt var skillnaden inte så stor (vi tror på evolution framför revolution och aktar oss för att både göra om produkter tekniskt och utseendemässigt samtidigt), men tekniskt innebar den en revolution. Dels för våra utvecklare, som fick en mycket mer lättrörlig kodbas att arbeta med när vi i rask takt fortsatte att vidareutveckla sajten, dels för våra användare, som fick en förbättrad upplevelse då den nya mobilsajten laddade otroligt mycket snabbare än den gamla.

Mars innebar också ytterligare lanseringar inom TV. Då gick Expressen och Dagens Industri live med programmet Börsmorgon. Teknikmässigt innebar detta flertalet utmaningar då programmet producerades i en helt ny TV-studio, använde avancerad 3D-grafik och sändes i HD vilket ställde nya krav på vår TV-spelare.

En annan viktig händelse för hela Expressen som inträffade i mars var att vi utsågs till "Årets dagstidning" vilket gjorde oss alla otroligt stolta. Motiveringen löd:

Med övertygelsen om journalistikens betydelse (i sitt DNA) lämnas inget åt slumpen för att ge publiken rätt innehåll i rätt kanal vid rätt tillfälle. Ett systematiskt tillsammansarbete under året ger utdelning i siffror som bara stiger och stiger och vänder affärerna åt rätt håll. Snabbheten att uppdatera är överlägsen och slår till och med radions – och publiken hänger med genom att hålla mobilen i ett hårt grepp. Årets dagstidning sticker hål på myten om att det går utför med pressen.

Just att systematiskt arbeta tillsammans – mellan alla avdelningar på Expressen – har varit en viktig framgångsfaktor under året. Utvecklingsavdelningen arbetar ständigt tillsammans med redaktionen, analysavdelningen och säljavdelningen för att utveckla våra produkter. Det sker hela tiden i vardagen – men ett sätt att innovera tillsammans är också hackdays – som "Hack the news" i april. Temat just den här dagen var årets stora händelser, som presidentvalet i USA, Eurovision i Stockholm, sommar-OS i Brasilien och fotbolls-VM i Frankrike. Utifrån dessa tog utvecklare, designers, journalister och analytiker tillsammans fram ett flertal nya lösningar.

Foto: Olle Sporrong/Expressen
Foto: Olle Sporrong/Expressen

Nordens mest datadrivna

Expressen är, och ska fortsätta vara, Nordens mest datadrivna mediehus – och runt om på tidningen sitter det drygt 300 tv-skärmar som ska stötta medarbetarna. Framför redaktionens centraldesk sitter en stor tv-vägg där tio tv-skärmar visar all viktig data för att vi ska kunna göra Sverige bästa nyhetssajt. Den datadrivna kulturen märks förstås i hur vi utvecklar våra produkter – med analytiker i varje team, iterativa A/B-tester av nya funktioner och ständig uppföljning – men också i vilka redaktionella verktyg vi tar fram.

Editionschefen Karin Skogh framför tv-väggen vid nyhetsdesken. Foto: Olle Sporrong
Editionschefen Karin Skogh framför tv-väggen vid nyhetsdesken. Foto: Olle Sporrong

Under året har vi lanserat analysverktyget Expressen Insights, som ger våra reportrar överlägsen koll på sina artiklar. Verktyget är inriktat på att hjälpa varje enskild reporter att skriva ännu bättre texter som läses av ännu fler, och i verktyget får de tips på olika typer av förbättringar av just sina texter. Vi har också utvecklat flera andra mycket uppskattade och effektiva verktyg, till exempel kring uppföljning av nyhetsflashar i våra Android- och iOS-appar som gör att vi kan arbeta ännu mer datadrivet med dessa.

Facebook, botar och VR

Expressen var det svenska mediebolag med överläget mest engagemang på Facebook förra året – och vi testar ständigt nya saker i sociala medier. När Facebook i april höll sin årliga utvecklarkonferens i San Francisco var Expressen självklart på plats, och kunde bland annat höra vd:n Mark Zuckerberg berätta om möjligheterna att utveckla botar för Messenger.

Hemma i Stockholm satte vi snabbt samman ett utvecklarteam för att experimentera med botar och bara några dagar senare kunde vi skicka in en första version till Facebook för godkännande. Expressen blev det första svenska mediebolag med en bot på Facebook – på samma sätt som vi var första svenska mediebolag med appar för Android- och Apple-klockor. Det är kanske inte plattformar som har den största publiken än – men genom att vara tidigt ute kan vi testa och lära oss mer.

360-bild från prins Oscars dop
360-bild från prins Oscars dop

På samma sätt har vi under året börjat experimentera med 360-bilder och VR. Att kunna ge våra besökare en upplevelse av att vara på plats är en spännande ny journalistisk berättarform. I samarbete med Samsung kunde våra besökare bland annat ta del av partiledarna i Almedalen i juli med ett VR-set på huvudet. Vi har också haft en VR-dag på Expressen, där alla på tidningen har fått chans att testa på vad VR-utrustning som HTC Vive, Samsung Gear och Google cardboards har för möjligheter, och tillsammans spåna fram nästa VR-idé. Det kanske inte blir avancerade spel – som det VR-studion Svrvive visade upp under dagen – men det finns många intressanta sätt att använda VR-tekniken.

Docker, visualisering och Zlatan

Jag skulle våga påstå att Expressen ligger i absoluta framkant vad gäller modern applikationsdrift. Vi ägnar oss åt "Continuous Deployment" och har en DevOps-kultur där utvecklarna har full kontroll över och insyn i hur deras applikationer beter sig i produktion.

Ett bevis på detta kom i april när IDG publicerade en artikel om hur vi arbetar med visualisering av bland annat applikationsmetriker.

I maj gick, precis som varje år, Valtechs årliga event Tech Day av stapeln och då kom ytterligare ett bevis. 2016 års upplaga var nämligen extra bra eftersom vår egen Magnus Bengtsson var där och höll en bejublad föreläsning om hur vi byggt upp vår driftmiljö med hjälp av containers och "service discovery".

En annan sak som hände i maj var publiceringen av Expressens specialreportage om Zlatan Ibrahimovic - Chefen. Digitalt presenterades reportaget på innovativt långläsningsformat signerat vårt Quickshot-team.

Annonsupplevelse och utanförskap

Under juni arbetade vi mycket med användarupplevelsen på Expressen.se med speciellt fokus på hur annonser laddas och visas. Detta ledde till förbättrade laddtider i alla kanaler, mindre hoppiga sajter och en bättre annonsprodukt.

I juni var det även dags för Quickshot-teamet att slå till igen i form av en ny långläsning. Denna gång handlade det om Expressens storsatsning "Utanförskapet inifrån", en unik kartläggning av de 53 områden i Sverige som polisen bedömer som "utsatta".

Sociala ettan och WWDC

Som jag redan berättat var Expressen överlägset störst på Facebook bland svenska nyhetsmedier under förra året. Detta var något vi på utveckling ville ta vara på vilket gjordes i form av konceptet "Sociala ettan" vilket lanserades i juli. Sociala ettan innebar att vi skräddarsydde artikelsidor beroende på hur besökaren kom dit. Om besökaren kommer från exempelvis vår egen startsida används den vanliga artikelmallen.

Om besökaren däremot kommer från exempelvis Facebook används en annan artikelmall vilken är anpassad för att även presentera andra artiklar som kan vara intressanta för besökaren. Konceptet blev en riktig succé och ökade både engagemanget och lojaliteten för de av våra besökare som kommer till oss från sociala medier, och visar vår ständiga ambition att möta läsaren där den befinner sig.

I juni gick också Apples årliga utvecklarkonferens WWDC av stapeln. Vi var självklart där i form av iOS-utvecklare Pär Strindevall.

App-navigering och TV-portal

I augusti rullade vi ut en ny navigering för våra iOS- och Android-appar. Detta innebar modernare uttryck, mer kontextuella menyer och ett designspråk som närmare följer Apples Human Interface Guidelines och Googles Material Design.

Under augusti, lagom till sommar-OS i Rio, lanserade vi också en ny TV-portal (expressen.se/tv) för mobiltelefoner.

Tablet-remake och DroidCon

Under september rullade vi ut en radikal uppfräschning av Expressen.se för surfplattor. Den nya versionen av sajten innebar en ny fräsch design, mer användarcentrerad navigation och förbättra annonsupplevelse.

September innebar även ytterligare flygturer. Denna gång gick flyget till The Big Apple. Android-utvecklare Henrik Persson och Hugo Millwood var på plats på världens största Androidkonferens DroidCon i New York. Det var mycket snack om prestanda, och de fick med sig inspiration till hur vi kan jobba ytterligare med just prestanda i Android-utveckling. Som stora Kotlin-fans så tyckte de att var det extra roligt att se att jättar som Pinterest använder språket, precis som oss.

Kyle Simpson, sthlm.js och ännu mer TV

Oktober var en intensiv månad. Bland annat flög vi hit JavaScript-gurun Kyle Simpson som höll en kurs i avancerad JavaScript för våra utvecklare. På kvällen en av dessa dagar stod vi, tillsammans med Di och DN, även värd för sthlm.js. Kursen var mycket uppskattad och eventet fick goda omdömen efteråt. Läs mer om vad en av våra utvecklare tyckte var bäst med kursen här.

Under oktober rullade vi även ut den nya TV-portalen för datorer och surfplattor.

Android Developer Stories och UXOpen

Det hände ännu mer under oktober! Två av våra UX-designers, Johanna Andersson och Linnea Jernow, höll en presentation på UXOpen. Ämnet var vikten av att involvera hela teamet i användningstester och vilka positiva effekter man får av det.

Under oktober publicerade också Google en case-study på vårt arbete med hur vi onboardar
våra användare och hur vi använder Material Design.

Infinite scroll och Øredev

I november var det återigen dags att ta ett litet större kliv för användarupplevelsen på vår mobilsajt. Då lanserade vi en ny artikelmall vilken möjliggjorde smidig vidareläsning av fler artiklar utan att besökaren behöver gå tillbaka till vår startsida. Detta genom att ytterligare artiklar laddas automatiskt när användaren närmar sig slutet mot den artikel som hen just nu läser. Till en början byggde valen av artiklar på ganska enkla kriterier men senare kopplade vi den mot vår rekommendationsmotor Precis. Efter detta kunde vi se en drastisk ökning i lojalitet och engagemang från våra besökare.

Under november gick också Sveriges störst utvecklarkonferens, Øredev, av stapeln. Vi var självklart där med en större delegation och en av presentationerna hölls av vår egen Joel Abrahamsson.

Joels presentation handlade om hur vi under de senaste tre åren byggt en utvecklingsavdelning från grunden. Missade du den? I så fall får du en ny chans på den nya konferensen Code Meetup i Stockholm senare i vår.

Nya verktyg och algoritmstyrda sajter

I november började de första redaktionerna på Expressen använda vårt nya publiceringssystem Klara. Namnet är en nostalgisk blinkning till de gamla Klara-kvarteren i Stockholm, där alla tidningar förr hade sina redaktioner, och grundtankarna med verktyget är inte heller nya. Expressens uppdrag som formulerades redan dag ett 1944 gäller än i dag – vi vill "väcka, oroa och förarga" – och på förstasidan av tidningen slår vi fast "berättande som berör". För att kunna göra det – och för att våra reportrar ska kunna arbeta effektivt oavsett om de sitter på redaktionen i Stockholm eller likt Magda Gad arbetar "på fältet" i Irak – behöver vi bra redaktionella verktyg.

Redan nu arbetar ett 60-tal journalister dagligen i Klara

2015 började Expressen därför utveckla ett nytt publiceringssystem som stödjer moderna journalistroller och arbetsflöden. Teamet som utvecklar verktyget – som bestått av utvecklare, journalister och UX-designers – har haft ett flertal testpiloter under året men i november gick de två första redaktionerna GT och Kvällsposten med stor framgång över till Klara som primärt verktyg. Redan nu arbetar ett 60-tal journalister dagligen i Klara och närmaste månaderna kommer fler och fler att göra det. Klara utvecklas numera även för att passa de andra tidningarna inom Bonnier News.

I samband med övergången till Klara lanserade vi även våra första sajter som byggs upp av redaktörsstyrda algoritmer i form av GT och Kvällsposten. Flera andra svenska nyhetssajter, exempelvis SvD och Sydsvenskan, har också gått från manuellt redigerade startsidor till att i stället automatiskt bygga upp startsidor utifrån artiklar och metadata från dem. Detta frigör redaktionella resurser och innebär att journalister kan ägna mer av sin tid åt annat, till exempel att vässa rubriker, skapa nya bildlösningar eller producera och stärka artiklar.

För oss innebar detta många intressanta tekniska och redaktionella utmaningar. Inte minst att behålla det klassiska tabloida utseendet med en rik mix av innehåll på startsidorna. Det hela föll dock mycket väl ut på Kvällsposten och GT, och bådar gott inför framtiden där även andra av våra sajter automatiseras mer (baserat på redaktionell nyhetsvärdering och andra inställningar). Ta gärna en titt själv. Skulle du gissa att exempelvis GT.se var ett automatiskt flöde?

Sveriges bästa utvecklare

Vi har sedan länge vetat att vi har flera av landets bästa utvecklare på Expressen Utveckling. Men, det var extra kul när vi i december fick detta svart på vitt när IDG utnämnde vår egen chefsutvecklare Joel Abrahamsson till "Sveriges bästa utvecklare"!

Läs IDGs intervju med Joel här. Nyheten uppmärksammades också i bland annat Medievärlden.

Priser, priser, priser

Joel var inte den enda som fick ta emot pris under 2016. Förutom årets dagstidning vann vi ett flertal andra priser. "Chefen - Zlatan" fick brons i klassen "Best Design" i Lovie Award som hyllar det bästa på Internet i Europa.

QuickShot-redaktör Ulrika Sturén tar emot Lovie Award i London.
QuickShot-redaktör Ulrika Sturén tar emot Lovie Award i London.

I European Newspaper Award prisades fyra olika digitala Expressen-publiceringar. "Palmes sista steg" prisades för digital och responsiv webb. "Min Pride" prisades för "koncept/digital innovation". "IS: Välkommen till terrorns rike" likaså. Och sist men inte minst prisades återigen "Chefen - Zlatan" även i denna tävling.

I European Digital Media Awards tog vi hem två hederspriser. "#vågaberätta" fick pris i klassen "Bästa läsarengagemang". Vidare fick vår inredningssajt Leva & Bo ett hedersomnämnande i klassen "Best Entertainment & Lifestyle Website" som motiverades med bland annat "its bold breezy visuals, notable use of photos and catchy sans serif headlines that bring to life the lifestyle site's mix of information snacking and long reads.".

Best of Demo goes talkshow

Ända sedan vi drog igång Expressen Utveckling har vi en gång i månaden arrangerat demos där alla team under fyra minuter var presenterar det bästa de gjort under den gångna månaden.

Dessa demos, vilka går under namnet "Best of Demo" är ett tillfälle att visa upp och fira allt det fantastiska vi gör och själva demon kompletteras med snacks, dryck och mat.

Konceptet har alltid fungerat bra men det finns alltid utrymme för förbättring. Därför började vi under hösten att experimentera med formatet och de tre senaste tillfällena har Best of Demon förvandlats till en talk show. Värd är vår alldeles egen Simon Hjälmefjord, till vardags produktägare i vårt apputvecklings-team.

Konceptet är precis som en vanlig talk show - efter en välproducerad vinjett hälsar Simon välkommen genom att dela med sig av några funderingar. Därefter välkomnas några gäster som intervjuas och sist avslutas det hela med teamens demos.

Nya anställda

Under 2016 hade vi nöjet att välkomna inte färre än 22 nya anställda på avdelningen!

De vi välkomnade var Nima Adhami (analytiker), Lenny Nilsson (utvecklare), Henrik Tengelin (frontendguru), Emma Lundin (utvecklare), Johan Tell (utvecklare), Maryam Aljaderi (konverteringsspecialist), Martin Samuelsson (AD), Jonas Waldén (utvecklare), Andreas Launila (utvecklare), Johanna Andersson (UX-designer), Erik Vestlund (utvecklare), Pelle Kjellqvist (UX-designer), Johan Steen (utvecklare), Linnea Jernow (UX-designer), Erik Vestlund (utvecklare), Magnus Malmstedt (AD), Mattias Millhus (UX-designer), Linda Bosrup (analytiker), Jannis Sioustis (utvecklare), Emil Forsmarker (UX-designer), Christoffer Gunning och Rickard Karlsson (båda infrastrukturutvecklare och inte med på bilden) samt Andreas Enger (produktägare och inte med på bilden).

Summering

Kul att att du läste ända hit! Det har onekligen hänt en del under det gångna året och att summera allt i en enda bloggpost är inte det enklaste. Det du har läst hittills är en beskrivning av de viktigaste händelserna. Det är dock bara toppen på ett isberg.

Under året som gått har vi också hunnit med hundratals mindre produktförbättringar, byggt flera interna verktyg, släppt åtta open source-projekt och gjort cirka 5 000 driftsättningar till produktion. Som om inte det varit nog har vi även hunnit med att byta driftleverantör och bygga upp en ny driftmiljö i världsklass.

Nog om 2016. 2017, nu kör vi!

PS. Missa inte vår nästa bloggpost, följ oss på Twitter!

Till startsidan