's Picture

UXopen och att inte glömma teamet

Postad av Johanna Andersson

Förra fredagen gick unconferencen UXopen av stapeln.
Över 200 personer aktiva inom UX samlades och bytte tips, tricks, inspiration och en och annan aha-upplevelse.

Vi på Expressen passade på att ta upp hur viktigt det är att få med sig teamet i användningstester och tips på hur det kan göras för att undvika att leka viskleken, dvs att hur användaren beter sig och reagerar misstolkas på vägen från användningstestet tills dess att alla i teamet är införstådda.

3 saker vi lärt oss av att involvera teamet

1. Risken att bli introverta och hemmablinda minskar. Om teamet inte får ta del av användaren utan filtrering riskerar vi att designa för oss själva mer än för dem.

2. Från skepsis till ambassadörer. Någon gång har vi säkert fått höra ”Tyvärr, jag har inte tid” från en kollega med pressat schema. Men då vi lyckas få med våra kollegor på en timmes användningstest och teamet ser nyttan i att investera den där timmen går många från skeptiker till ambassadörer för att vara med på användningstesterna.

3. Vi bygger empati och ansvarskänsla. Både för användaren och det som byggs. När teamen får testa att vara involverade på användningstester får de en helt annan bild av användaren än om alla intryck kommer till dem sekundärt. Att vara med och se användarens reaktioner har enligt vår erfarenhet väldigt ofta lett till mer energi och motivation för att bygga om och bygga bättre.

Pär Strindevall , iOS-utvecklare på Expressen säger det bra:

Som utvecklare är den enda tillgängliga vägen till användaren genom statistik i våra analysverktyg. Genom att delta i användningstester skildras användaren som en människa i stället för en siffra. Det är både enklare och roligare att bygga produkter åt människor än siffror.

Topp 3 tips för att komma igång

1. Involvera olika kompetenser under testen. Anta att ni är två personer från ditt företag med användaren i rummet. Utifrån våra yrkesroller fokuserar vi naturligt på olika aspekter när vi lyssnar på användaren. Se därför till att involvera olika kompetenser under användningstestet för att få så många olika perspektiv som möjligt.

2. Ta hjälp av film och ljud. Ansiktsuttryck och röstläge tolkas ofta på samma sätt. Därför är det en fördel att visa, snarare än att berätta, om användarens upplevelser. Teamet får en mer direkt kontakt med användaren, vilket undviker en visklek. Det bästa är att även spela in skärmen samtidigt.

3. Engagera live - Visa inte efteråt. Under testet kan några från teamet vara med och dokumentera live genom ex skype och/eller ett kollaborativt observationsdokument. När testet är slut samlas teamet och diskuterar insikter. Detta kanske verkar tidskrävande, men i längden kommer det gå snabbare eftersom du slipper skriva en lång rapport. Ingen gillar att skriva en lång rapport - Ingen gillar att läsa en lång rapport.

Summa summarum

Ett delaktigt team är ett smart team. Även om det initialt tar lite mer tid från teamet gör det här att vi arbetar smartare och blir mycket mer införstådda i användarens situation och beteenden och tackvara det kan bygga koncept, prototyper och produkter som relaterar bättre till våra användare. Att involveras i användningstester kan sammanfattas kort av Alexi Rahman, webbutvecklare på Expressen "Det minskar alienation, ökar engagemang och skapar teamkänsla!"

Tack och hej från Johanna Andersson och Linnea Jernow, UX-designers på Expressen

PS. Missa inte vår nästa bloggpost, följ oss på Twitter!

Till startsidan