's Picture

Bakom varje lösning finns en designer

Postad av Anette Lovas

En kollega har genomfört en eyetracking-studie, en annan användningstester, en kollega ritar på papper tillsammans med en utvecklare, en kollega designar en helt ny utrikessajt. I kontorslandskapet finns rollups med våra personas. Chefer på redaktionen pratar om A/B-tester och hur vi kan testa funktionaliteten på riktiga användare. I möten sägs inte "jag tycker vi ska ha denna funktion" utan "utifrån Fördriva Tiden-Frida (en av våra personas) behövs just den funktionaliteten".

Vilket team, vilka möjligheter, vilken designkompetens!

Känslan som fanns redan första dagarna som UX-chef på Expressen var överväldigande. Vilket team, vilka möjligheter, vilken designkompetens, vilka härliga personliga möten redan första veckan. Under Mia Kolmodins fana har UX-gruppen gått från en handfull i januari till 13 personer i augusti, och lyckats att kommunicera UX-professionen och användarperspektivet. UX är en naturlig del i teamen och alla har som mål att arbeta i enlighet med Lean UX.

Samarbete kring designlösningar.
Samarbete kring designlösningar.

Efter en månad är jag väldigt stolt och känner mig privilegierad att leda en grupp kreativa och ambitiösa designers. Att arbeta med Lean UX kräver mod, mod att ifrågasätta, våga testa nya lösningar och idéer. I gruppen finns 13 modiga personer som är säkra på sin kunskap, har tillit och en tillåtelse att misslyckas. Just de egenskaper som behövs för att bygga en innovativ kultur. Förutom att leverera i teamen arbetar vi med olika aktiviteter för att förbättra den övergripande användarupplevelsen. Varje dag kommer vi ett steg närmare målet.

Vi vågar utmana oss, vågar prova nya lösningar, vågar trycka på "live-knappen”.

Medveten om de utmaningar som vi har, att skapa det bästa UX-teamet och att designa den bästa användarupplevelsen för våra besökare i alla våra digitala kanaler, så vet jag att vi kommer att lyckas. Det viktiga är att vi är tillåtande, att vi vågar utmana oss, vågar prova nya lösningar, vågar trycka på "live-knappen”. Ungefär så som vi arbetar i dag. Vi ska bara fortsätta göra bra saker, känna att vi lyckas tillsammans med våra teamkollegor och övriga på Expressen.

Ni UX:are gör skillnad varje dag genom att fokusera på vad som är bäst för Expressen, hur affären kan knytas ihop med digital design. Lösningar på hur vi digitalt kan paketera det publicistiska berättandet tillsammans med annonseringen för att nå och engagera våra besökare. Att möjliggöra och tillgängliggöra berättelser som roar, oroar och berör.

Tack: Erik, Eric, Unn, Peter, Martin C, Martin G, Mia, Ejub, Anders, Ulrika, Andreas och Jacob.

Ni gör mina dagar!

PS. Missa inte vår nästa bloggpost, följ oss på Twitter!

Till startsidan