's Picture

Därför är Expressen snart störst i Sverige

Postad av Jakob Wagner

På Expressens utvecklingsavdelning arbetar vi med produkter som används av miljontals svenskar – och användarna blir allt fler.

I augusti hade Expressen 4,7 miljoner unika besökare i veckan i mobilen, en ökning med 23 procent jämfört med samma månad i fjol.

– Vi når ut till fler och fler människor som upptäcker hur bra Expressen är. De laddar hem våra appar, de ser oss på flygplatser och bussar runt om i landet, de hittar oss på Google eller i sociala medier, och blir med tiden lojala Expressen-användare, berättar Josefina Rickardt, som är marknads- och analyschef på Expressen.

Medan Expressen gick plus 23 procent i augusti (som är senaste publicerade statistiken) jämfört med i fjol ökade huvudkonkurrenten Aftonbladet med fem procent. Det innebär att Expressen i dag har en marknadsandel på 48,5 procent i mobilen och är på god väg att bli Sveriges mest lästa tidning.

I juni 2013 hade Expressen bara 20,2 procent marknadsandel mot Aftonbladet. Sedan dess har det hänt mycket.
I juni 2013 hade Expressen bara 20,2 procent marknadsandel mot Aftonbladet. Sedan dess har det hänt mycket.

Josefina Rickardt är marknads- och analyschef på Expressen, sitter med i Expressens företagsledning och är ansvarig för de analytiker som arbetar på utvecklingsavdelningen.

– Även när vi tittar på lojalitet och engagemang så har vi fantastiska ökningar på nästan alla plattformar. Vår satsning på bra journalistik uppskattas och våra satsningar på att bygga snabba, användarvänliga och stabila plattformar har varit väldigt framgångsrik, berättar hon.

Störst bland kvinnor först

  Allra starkast mot konkurrenten är vi när det kommer till kvinnliga läsare, där vi nu har en marknadsandel på över 49 procent?

– Ja, det är väldigt kul! Förutom Expressen och Aftonbladet har nyhetstidningar historiskt inte lyckats nå kvinnor i tillräckligt hög utsträckning. Befolkningen är 50/50 och vi har bestämt oss för att vi ska bli bäst på att intressera kvinnor. Vi har gjort riktade insatser, till exempel tittat på vad de kvinnor som besöker Expressen läser och vad de inte läser, och hur det skiljer sig mot män. Sedan agerar vi löpande på alla insikter.

När går Expressen om Aftonbladet helt?

– Bra fråga. Vi har en superstark tillväxt, så om trenden fortsätter så är det ganska snart. Men vi når redan i dag drygt 60 procent av Sveriges befolkning – i mobilen 4,7 miljoner varje vecka – så vårt fokus är på dem och hur de kan bli nöjdare med vår tjänst och vår nyhetsförmedling. Att vi är relevanta, snabba och enkla att använda, och allmänt jättebra.

"Vi jobbar mycket med A/B-tester"

  Kan du berätta lite om hur våra analytiker på Expressen utveckling arbetar?

– Analytikerna en självklar del i utvecklingsteamen. Deras uppgift är att visa på analyskraftens möjligheter, att utbilda andra i analys och hela tiden följa upp och titta på saker som hur mycket mer lojalitet vi skapar när vi utvecklar ny funktionalitet eller förbättrar prestandan. De gör utvecklingsarbetet roligare för teamen kan få svar på om allt jobb vi lägger ned får effekt, och se till att vi gör rätt grejer. Vi jobbar mycket med A/B-tester, vilket är väldigt roligt och gör att vi lär oss väldigt mycket, och vi tänker hela tiden in vem det är vi ska nå – vilken användare ska bli nöjd. Genom våra användartester så lär vi oss också om vilka användarna faktiskt är.

Du har arbetat på Expressen i 4,5 år. Hur tycker du det är att jobba här?

– Jag tycker att det är jätte-jättekul. Det är en otrolig samarbetsanda – vi samarbetar väldigt mycket. Vi ha ett tydligt och gemensamt mål att hela tiden förbättra för användare och bli Sveriges största nyhetskälla. Det är också kul för att man verkligen kan påverka produkten. Beslutsvägarna är korta, man kan alltid få sin röst hörd. Det känns lite som att jobba på en startup som jag gjorde tidigare. Det finns alltid kloka och smarta kollegor som man kan fråga om saker – man behöver inte alltid vara bäst på allt utan det finns alltid någon att bolla med. Så man utvecklas hela tiden själv lär sig saker varje dag.

FAKTA: JOSEFINA RICKARDT

ÅLDER: 33 år.

BAKGRUND: Före Expressen jobbade jag på startup med eye tracking-research och jobbade ett knappt år i New York. Pluggat retail management på Handels. Från Karlskrona.

BOR: I Stockholm city.

FRITIDEN: I stallet.

PS. Missa inte vår nästa bloggpost, följ oss på Twitter!

Till startsidan