Frukostklubben #1

Postad av Jakob Wagner
Konferensrummet ”Kyssen” var knökfullt när Mikael Areström och Jenny Cahier från Adlibris berättade om A/B-testning.
Konferensrummet ”Kyssen” var knökfullt när Mikael Areström och Jenny Cahier från Adlibris berättade om A/B-testning.

Vi på Expressens utvecklingsavdelning är väldigt intresserade av att lära oss nya bättre sätt att jobba. Så på tisdagen testade vi ett nytt koncept: Frukostklubben! Det blev succé.

Vi sågs på morgonkvisten, åt goda mackor, minglade lite – och lärde oss allt om A/B-testning! Det var våra koncernkollegor från Adlibris som imponerade väldigt med en presentation de tidigare hållit på Conversion jam med titeln: ”Förnuft eller känsla – Att fatta snabba beslut för en miljon användare”.

Vi fick definitivt med oss ett gäng actionpoints som vi redan satt i rullning.

Tack Mikael Areström och Jenny Cahier för att ni så generöst berättade om era erfarenheter. Det här lärde ni (bland annat) oss:

  • Låt A/B-testerna gå tillräckligt länge för att ge bra data
  • Testa först på en liten skala (kanske 2%) och skruva upp efter hand.
  • Ha en dedikerad grupp med rätt kompetenser för att kunna: prioritera A/B-test, utveckla, mäta och följa upp dem.

PS. Missa inte vår nästa bloggpost, följ oss på Twitter!

Till startsidan