's Picture

Hur man får en läsare att bry sig om sin egen undergång: 3 knep

Postad av Helena Kieffer

Klimatfrågan berör alla. Ändå är det inte det lättaste ämne att ta till sig. När Quickshot i höstas fick i uppdrag att dra i gång Expressens klimatsatsning handlade det mycket om hur? Hur lockar man människor att läsa om något som de vet att de borde ha koll på, men inte alltid orkar ta till sig?
Det fanns 3 lösningar som vi jobbade med för att presentera materialet på ett så bra sätt som möjligt och nå ut till dem som kanske inte i vanliga fall skulle läsa om klimathotet.

1. Läsa vs lyssna: Utnyttja tidsglappen i vardagen

Vi visste att vi hade ett fantastiskt material att jobba med: otroliga bilder, starka människoöden och en riktig käftsmäll som start: artikeln “Det är värre än du tror – åtta sätt jorden kan gå under på”. Man kanske tror att det räcker att ha en så dramatisk rubrik för att få läsaren att ta till sig sin egen undergång. Det stämmer inte. Artikeln består av 46 600 tecken. Detta är en extremt lång artikel som tar omkring en halvtimme att läsa. Vanligtvis lägger en läsare någon minut på att läsa en artikel. Och vad hade vi för bilder? Inga alls.
Vi började fundera på hur vårt läsmönster såg ut. Hur hittar man tid och ro att ta till sig en såpass lång artikel? Ofta börjar man läsa något på bussen, men hinner inte läsa klart. Eller hemma i soffan, men blir störd. Finns det något annat sätt? Tänk om det gick att lyssna på texten i stället? Då skulle jag kunna ta till mig texten på ett helt annat sätt. Och inte bara det, tänk om det gick att både läsa och lyssna? Tänk om jag kunde undvika glappet mellan bussen och jobbet, mellan soffan och bilen och få lyssna vidare där jag just slutat läsa?
Det lät först som magi. Hur skulle ljudet kunna veta hur långt jag läst? Men det fanns en lösning. Först läste vi in texterna. Sedan transkriberade vi ljudet till text. Detta för att hitta exakt var i ljudet som varje stycke blir uppläst. Och simsalabim! Plötsligt blev det möjligt att spela upp ljudet precis på den plats där användaren scrollat. Ett nytt sätt att kunna ta till sig en artikel både genom text och ljud.

2. Maffiga bilder vs liten mobil: Allt kan bli både stort och smått

Och bilderna då? Vad är en text utan bilder? I undergångstexten löste det sig med grymma illustrationer. Till reportagen från Sydsudan, Grönland och Bolivia hade vi fantastiska bilder, men problem med att få plats. Självklart kunde vi lägga många bilder varvat inuti texten på vanligt sätt, men vi ville ju kunna visa upp mycket och samtidigt kunna få kontrast mellan bilderna. Allt kan inte vara lika stort. Så: Hur kunna visa upp så många bilder som möjligt så stort som möjligt?
Att lägga dem i ett bläddringsbart bildspel om 30 bilder kändes trist, eftersom det i förstaläget döljer de flesta av bilderna. Att blanda in halvstora bilder i ett kollage – bra, men i mobilen blir dessa inte större än ett frimärke. Kunna klicka upp bilden för att se den större – också bra, men jobbigt att få upp ett nytt fönster att kryssa bort.
Vi ville låta läsaren stanna kvar i artikeln. Så skapade vi en lösning som samlade flera av de funktioner vi ville åt: Låta läsaren se alla bilder samtidigt, kunna skapa kontrast mellan bildstorlekar och kunna förstora bilderna inuti artikeln i stället för i ett nytt fönster. En perfekt kombo.

3. Nyhetssajt vs allt annat: Nå läsaren där de är jämt

Alla ser inte allt som händer på Expressens plattformar. Det är lätt att missa ett klimatreportage från Sydsudan i flödet av alla andra nyhetshändelser. Men Messenger har du alltid till hands. Här passade vi på att använda samma typ av Messengerbot som vi tidigare haft till att följa händelser kring sitt favoritlag i hockey eller fotboll. Fördelen nu var att det var färre val att göra för användaren. Det fanns inte olika lag eller ämnen utan bara den raka frågan: Vill du följa våra reportage om klimatet? Såklart! Nästa gång ett reportage finns att läsa skickar vi ett meddelande till dig. Sedan läser eller lyssnar du när du vill, var du vill. Smidigt.

Resultatet: En klimatsatsning som inte tar slut

Många läsare tog till sig nya funktionen och valde att lyssna på reportagen. De som lyssnade stannade kvar betydligt längre i artikeln än de som läste. Detta är alltså en intressant funktion som vi gärna fortsätter att vidareutveckla.
Expressen Klimat blev snabbt en av de sidor som väcker allra mest engagemang bland följarna. Och en trogen skara följer nu våra reportage via Messenger. Detta handlade inte bara om en reportageserie som tar slut efter några dagar. Satsningen handlar om att hela tiden ha med klimatfrågan i det dagliga nyhetsarbetet. Ibland i form av reportage, ibland i form av nyhetsartiklar, tv eller explainers. Resultatet ser du på facebooksidan Expressen Klimat, vår klimatsamlingssida, i vår messengerbot och förstås på Expressens vanliga sajt, dag efter dag.

PS. Missa inte vår nästa bloggpost, följ oss på Twitter!

Till startsidan