's Picture

UX-insikter från Lissabon: Lugn teknologi och att göra saker tillsammans

Postad av Anette Lovas

I slutet av maj reste delar av UX-gruppen till Lissabon för att delta i UXLX tillsammans med 500 andra designers från hela världen. UXLX är en årlig konferens med ett gediget program innehållande workshops och föreläsningar med många av de främsta inom UX-området.

3 insikter som vi tar med oss hem:

1. Co-create – kreativitet är socialt

Denise Jacobs höll en föreläsning där hon presenterade IBMs CEO-studie, vars resultat påvisade att kreativitet kommer att vara en av de viktigaste egenskaperna hos framtidens ledare. Denise pratar om att "Kreativitet är socialt". Läs Erics blogginlägg: Ingen är lika smart som alla

2. Fokusera på värde och samarbete – inte på komplicerade begrepp

Inom olika typer av organisationer används begrepp som MVP, agil, lean, journey maps etc. Begrepp och metoder som betyder olika saker för olika personer, vilket ofta leder till begreppsförvirring och fokus på fel saker. Två föreläsare, Melissa Perri och Sophia Voychehovski, pratade om detta. Melissa om missförståndet om begreppet MVP och Sophia höll en workshop om en metod som gynnar samarbetet i utvecklingsteamet.

Melissa Perri pratade om missförståndet kring begreppet MVP. Många tror att det är den lösning som snabbast, billigast och minimalt kan lanseras. I stället bör teamet fokusera och identifiera ett eller flera koncept som löser kundernas (användarnas) problem. När man väl definierat problemet ska lösningen snabbt lanseras så att den kan valideras mot användarna.
Vi designar lösningar för att lära oss om hur dessa används och om de skapar den nytta som vi hoppades på. Tillsammans i teamen designar vi för att lära oss, så att vi kan bygga ännu bättre produkter som skapar ännu bättre användar- och affärsnytta, i en iterativ process. Melissa understryker dock att bara för att man lanserar något snabbt ska det inte vara dålig design, eller dålig kvalité som känns "trasigt". Snarare handlar det om att under iterationerna balansera bra design med snabb design, bra utveckling med snabb utveckling.

Melissa betonar vikten av att arbeta i team och att pardesigna, just för att hitta lösningar tillsammans och att skapa en effektiv och snabb utvecklingsprocess. Läs mer om pardesign i blogginlägget: Designa tillsammans

Sophia Voychehovski höll en workshop om objektsorienterad approach på UX. Även hon pratar om vikten av att hitta metoder för att kommunicera i utvecklingsteamen och att tillsammans arbeta iterativt. Metoden fokuserar på de olika objekten som förhåller sig till varandra utifrån ett användarperspektiv. För oss som läst Data- och systemvetenskap är detta rätt likt objektorienterad systemutveckling, men utifrån ett användarperspektiv. Vi tror att metoden kan göra att designers kan prata samma "språk" som utvecklarna och därmed öka effektiviteten och kvalitén på vårt arbete. Läs Martins blogginlägg om objektorienterad design

Slack for iOS Upload from Anette on Vimeo.

3. Teknik ska inte störa

Amber Case inledde med att berätta att 2020 kommer det att finnas 50 biljoner applikationer (ex. mobiler, smarta klockor, kylskåp etc) som är online. Amber kallar det "an era of interruptive technology" dvs ljud som kommer att störa oss som användare, i stället skulle vi behöva en "calm technlogy" dvs applikationer som är osynliga som inte stör och pockar på användarens uppmärksamhet. Så hur designar vi sk. "calm technology"? Läs Johannas blogginlägg: Vi är alla cyborger

Vi hade fyra fantastiskt roliga och inspirerande dagar på UXLX. Hoppas vi ses nästa år!!

PS. Missa inte vår nästa bloggpost, följ oss på Twitter!

Till startsidan