's Picture

Sommarbrev 2018

Postad av Hans-Göran Persson

Tiden går snabbt, väldigt snabbt. Det är redan 9 månader sedan som jag nervös och förväntansfull klev in genom svängdörrarna som ny utvecklingschef på Expressen Utveckling. För att summera min egen tid hittills så känner jag nu som då att det är en fantastisk plats jag har förmånen att jobba på. Otroligt kompetenta och engagerade medarbetare som tillsammans hjälps åt att förmedla de senaste nyheterna till alla som vill hålla sig uppdaterade. Ingen dag är den andra lik och man vet aldrig vad som ska hända när man kommer till kontoret på morgonen. I dag är jag inte längre speciellt nervös, men jag är fortsatt förväntansfull när jag passerar svängdörrarna på Gjörwellsgatan.

Det börjar dra ihop sig till efterlängtad semester för många på avdelningen, och medan en sprudlande arbetsplats sakta börjar gå in i ett lite lugnare sommartempo är det dags att summera de första sex månaderna av ett fantastiskt 2018. Jag försöker att välja ut några saker som vi gjort och det är inte lätt, vi har ju hunnit med så mycket under en relativt kort tid.

Snabbare sajt och modern videospelare

Eftersom hastighet är viktigt har vi under våren rullat ut en helt ny blixtrande snabb sajt för desktop, tablet och mobilt. Alla våra läsare har fått en bättre upplevelse och vi har en ny modern grund att jobba vidare med där vi kan enkelt kan experimentera oss fram till en ännu bättre och snyggare sajt. Läs mer om hur vi tänkte då vi utvecklade den nya sajten i den serie inlägg som publiceras här på bloggen med start första veckan i juli.

Vi har också byggt nya och stabila tv-spelare för Expressen TV, där vi nu i alla plattformar experimenterar med nya innehållsformat, storytelling och annonsupplevelsen för att tillsammans med redaktionen och affärs- och analysavdelningarna skapa ännu mer användarvänliga TV-produkter.

Bättre UX och roligare utveckling med nativeappar

Bland många förbättringar i Expressens appar är den viktigaste att apparna för IOS och Android inte längre är hybrid-appar utan nu är skrivna helt i nativekod (Swift 4 respektive Cotlin). Nu när appens sektioner och artiklar inte längre behöver laddas in som html-sidor utan renderas helt av appen får vi en överlägsen och mycket snabbare användarupplevelse som bättre kan utnyttja kapaciteten hos respektive mobilplattform. Det är också roligare att utveckla native-appar, vilket jag tror att de flesta utvecklare skulle skriva under på.

Något vi har jobbat med sedan hösten är att ge vår iPad-app den kärleken den verkligen förtjänar. Inom de kommande veckor kommer vi att släppa vår grymma nya iPad-app som även den är helt native och ser mycket bättre ut.

Bra pushar blir ännu bättre

Pushmeddelanden är bra - när de används på rätt sätt. Pushmeddelanden med bilder är ännu bättre och självklart så var Expressen först ut i Sverige med att skicka bilder i våra pushmeddelanden. Nu experimenterar vi en hel del för att våra användare ska få de mest relevanta pusharna vid rätt tillfälle. Mycket kommer att hända under hösten inom detta område.

VM-tips, målservice och valkompass

Vad är ett fotbolls-VM utan en tipsa-tjänst? Under våren har vi kvickt tagit VM-tipset från idé till färdig produkt. Tanken var att prova en enkel tipsa-tjänst inför VM och bygga vidare på den om den visade sig fungera bra. När idén föddes passade teamet även på att boka in en helsidesannons i tidningen, trots att vi inte var helt säkra på vad vi skulle lyckas med. Nästan 5 000 inskickade tips blev inskickade redan innan första avspark, vilket vi känner oss väldigt nöjda med.

Fler succétjänster som Expressens snabba Quickshot-team tagit fram i år är Målservice och och Valkompassen

Ut med det gamla - in med nya verktyg i världsklass

Det är Verktygsteamet i samverkan med vårt distribuerade team i S:t Petersburg som ser till att redaktionen har de allra bästa förutsättningarna att nå ut med Expressens nyhetsjournalistik på rätt sätt och vid exakt rätt tidpunkt. Båda teamen träffades i våras i Ryssland för att lära känna varandra, umgås, jobba och ha kul. Och laga mat tillsammans... Uppdraget att skapa verktyg i världsklass uppfyller vi bland annat genom att riva ut de gamla system som drivit sajten och istället införa helt nya och skräddarsydda verktyg anpassade till vad som är bäst för Expressens redaktion. Och det är ju också det smidiga - att våra användare sitter några meter bort. Under våren har vi lanserat ett helt nytt sajtadmin för att styra bl a sektioner och bylines. Vi har också jobbat intensivt med ett helt nytt tv-verktyg, som ska ge ett rejält lyft åt Expressens satsning på tv-innehåll. Vi är NÄRA en release - det blir häftigt.

Användartester varje vecka

För att ta fram de bästa produkterna och tjänsterna frågar vi kontinuerligt efter feedback från våra användare. Bland annat så genomför vi användartester, där vi går igenom hypoteser och olika koncept. Den feedbacken som vi får under dessa tillfällen är väldigt värdefull och hjälper oss ge våra användare en ännu bättre upplevelse. Under första halvåret har vi haft ungefär 150 personer här för att genomföra dessa tester. Vid varje test sitter en av våra UX:are och en utvecklare med och observerar.

Smarta rekommendationer genom Machine Learning (ML)

Buzzword eller inte, men alla pratar om Machine Learning och data lakes. Jag tror att det är något som vi kommer att se mycket mera av framöver och att det kommer att bli ett viktigt och vanligt inslag bland våra utvecklingsteam och på redaktionen. Vi har sedan årsskiftet jobbat en hel del med ML, framförallt för våra appar. Vi har bland annat börjat att använda ML för att matcha rätt annonser med rätt målgrupp för att skapa högre relevans i våra kampanjer och en bättre användarupplevelse. Vilket är bra för våra användare och annonsörer. Redaktionen har fått ett verktyg som föreslår relaterade artiklar till den artikeln som dom skriver, som sparar väldigt mycket tid för våra redaktörer. Vi har fått upp en infrastruktur för data pipelines där vi kan börja att träna ML-modeller. Vad vi kommer att få se inom området under hösten blir väldigt intressant.

Demosuccén rullar på med nya “programledare”

Demo är viktigt och som många vet så arrangerar vi regelbundet något vi kallar för Best of Demo. Under våren har vi haft fyra tillfällen, där hela avdelningen och andra intressenter samlas och har en gemensam demo. Själva konceptet bygger på en talkshow, där vi börjar med en klassisk soffa och lite intervjuer med olika personer från företaget. Sedan river alla team av sina demos och avlslutar sedan med AW. Våra UX-designers Linnea Jernow och Mikael Niva har gjort ett strålande jobb med att vara värdar för denna show,och alla hoppas vi på att de vill fortsätta ni till hösten också. Detta är ett magiskt koncept och uppskattas av alla inblandade. Det är en viktig del i hur vi bygger vår avdelning och skapar en kultur där vi alla trivs att jobba tillsammans.

GDPR på ett agilt sätt

Som så många andra företag så har även vi behövt jobba med GDPR under våren. Ett arbete som var minst sagt komplext, där all utveckling och alla anpassningar av verksamheten behövde ske innan lagen trädde i kraft, och innan någon visste exakt hur dataskyddsförordningen skulle tolkas. Men genom att jobba tillsammans med en agil process så har vi kunnat leverera och ändra utvecklingen allt eftersom vi lär oss nya saker kring hur vi bäst ger våra användare kontroll över sin data.

Produktägargruppen i Dublin

Under våren besökte PO-gruppen produktutvecklingskonferens Industry i Dublin, och lärde sig massor om state of the art-metoder i produktutveckling. Även om vi själva tycker att vi ligger väldigt långt fram i att jobba strategiskt, efter effekt och värde snarare än features, så är det lätt att bli institutionaliserad om vi inte ger oss ut och lär oss hur andra jobbar. En av de mer intressanta diskussionspunkterna vi tog med oss hem från Dublin är ramverket Jobs to be Done som vi inom PO-gruppen har diskuterat mycket tidigare under våren.

Vi vill passa på att tipsa om Clayton Christensen, professor på Harvard Business School, som här sammanfattar vilken betydelse användarnas uppdrag för en produkt avgör produktens framgång och utveckling (i det här fallet en milkshake):

Kul tillsammans

Att ha roligt tillsammans tror jag är viktigt. I år ställer många av oss upp och springer i Sthlm Challenge. Det är fyra lopp under året, som kanske mera är en upplevelse än en tävling. Vi är ungefär 30 personer från hela Bonnier News som deltar och vi har några informella interna tävlingar i detta.

Förutom att tävla mot våra kollegor i Bonnier News så gillar vi så klart att göra saker tillsammans. En grupp med medlemmar från de olika tidningarnas utvecklingsteam har regelbundet börjat klättra tillsammans, vilket inte minst märks i fascinationen över klädmärket Patagonia (läs grundaren Yvon Chouinard biografi Let My People Go Surfing, en bok där vi kan lära oss minst lika mycket om organisation som klättring) som den ständigt pågående debatten bouldering vs topprepsklättring.

Vi växer och söker flera

Expressen Utveckling växer hela tiden, och årsskiftet har vi fyra nya på vår avdelning. Våra teamleads Henrik Tornberg och Anna Enarsson har ni läst om tidigare här på Utvecklingsbloggen. Vi välkomnar också de nya utvecklare som har börjat hos oss: Amanda Stensland som har anslutit till vårt quickshot-team och Magnus von Scheele som är ny i app-teamet.

Som ni ser har vi gjort massor under de första 6 månaderna och det är egentligen bara en liten del av det vi faktiskt har gjort. Det som slår mig när jag läser igenom det jag skrivit är att utan alla dess 45 fantastiska medarbetarna skulle vi inte klarat av detta. Vi har team som innehåller alla kompetenser som vi behöver: utvecklare, UX, AD, ML, Analys, Utvecklingsredaktörer, Produktägare och Teamleads. Vi är prestigelösa, delar med oss av den kunskap som vi besitter och har otroligt roligt tillsammans. Vi är stolta över det hantverk som vi bedriver… det är receptet för en framgångsrik arbetsplats….

Visst blir du lite sugen på att arbeta på en arbetsplats som denna? Vi söker just nu bland annat utvecklare (backend, IOS, Android, fullstack) och PO. Inom kort kommer flera spännande jobb upp. Sök!

Glad sommar!

PS. Missa inte vår nästa bloggpost, följ oss på Twitter!

Till startsidan